torsdag 9 oktober 2008

Vitali Klitschko-Samuel Peter


*
Matchen kommer att bli ett riktigt krig eftersom båda boxarna är extremt offensiva och har sömnpiller i nävarna. Tips: Vitali vinner på knock mellan rond 8-12 (men han kan lika gärna vara ringrostig bortom all räddning och förlora tidigt). Vad härligt med en oviss match!
*
Tyska tv-kanalen Das Erste sänder matchen live över Internet http://sport.ard.de/sp/layout/php/sportticker/index.phtml?event_art=27&ticker=855&e[]=3368&popup. Vill du se den på vanlig TV så rattar du in gratiskanalen RTL där sändningen startar 22.25.
*
Min kollega Pär, språkekvilibrist, har "vorfreude" som sitt favoritord på tyska. Du vet den där känslan man har inför något riktigt roligt, t ex om man ska åka på en spännande semester så har man en stark kitttlande känsla inom sig. Ibland kan denna vorfreude-känsla vara starkare än själva upplevelsen av semestern. På Das Erstes hemsida lyder rubriken "Vorfreude und Skepsis vor Klitschko-Comeback", vilket sammanfattar känslorna inför matchen på ett bra sätt.
*
Se en kort reklamfilm inför matchen för att ytterligare spä på Der Vorfreude.Die Verfreude war immer das beste: http://www.rtl.de/sport/boxen/boxen_85117.php

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för länken till Peter KLitchko matchen./schabo-labo

hagler sa...

Med eller utan Vorfreude så hoppas jag innerligt att den ryske tråkroboten blir ordentligt utslagen från boxningsvärlden. Men jag är ju nostalgiker och tänker tillbaka på dem som kunde boxas, såsom Holmes, Ali och Foreman för att nämna några. Nutidens sterotypa råmonster modell öst ge mig ingen boxningsglädje alls. Snyft vad jag saknar den bäste alla katagorier - Herr Hagler!

Anonym sa...

Go Red Army! Ryssblodet i mig bubblar av glädje, äntligen får vi bolsjeviker visa att vi är bäst genom att hålla alla titlar. Inga amerikaner i topp 5 och snart är kolonialprodukten Sam Peter (vad är det för namn på en nigerian?)ett minne blott. Ryssen kommer!

/Dominator