fredag 14 mars 2008

UFC välbehövlig konkurrent till boxningen

Boxningen har alltför länge kunnat komma undan med ojämna matcher och sanslöst tråkiga förmatcher. Kanske kan UFC och liknande sporter bli konkurrenter som tvingar boxningen att ta nya grepp. I nuläget tror jag UFC vinner betydligt fler fans än boxningen gör, men det borde gå att ändra på.

Boxningens problem ställdes på sin spets när jag såg en gala från Tyskland där Herbie Hide, f d WBO-mästare i tungvikt, enkelt besegrade en klassiskt skolad tysk. Inramningen var bedrövligt tråkig - sävlig announcer, dålig ringwalk, usla uråldriga domare och en grymt seg förmatch.

Jag växlade kanal till TV4 SPORT som visade en UFC-gala. Trots att jag inte är något större fan av sporten slog det mig vilken fantastisk inramning galan hade och framförallt att alla matcher på förhand var ovissa.

Jag hatar verkligen när en obesegrad boxare ställs mot en semiprofessionell lastbilschaffis med ett gäng förluster i bagaget. Förmatchen i Eurosports sändning var ett perfekt exempel på ovanstående beskrivning. Steffen Kretschmann, en obesegrad tysk tungviktare, var extremt försiktig när han ställdes mot en "journey man" som inte hade en tanke på att vinna. Det var synnerligen trist att bevittna och det är en skam att publiken inte buade ut boxarna. Boxningspubliken i Tyskland är förresten ett kapitel för sig. De verkar tro att de sitter på stadsoperan och kikar på Figaros bröllop.

Förhoppningsvis vaknar boxningsarrangörerna och anordnar bättre galor, annars kommer sporten snart vara lillebror till UFC. Hotta upp boxningsgalorna innan det är för sent!

Inga kommentarer: